torsdag 12 mars 2009

Stockholm det är Stockholm det...

Jag har fastnat litegrand för den här sångtexten. Den är som lite... gullig.

"drömmer ni som lite var, om en resa underbar?
Nej nej nej nej, nej nej nej nej.
Vill ni resa till Hawaii, eller till Paraguai?
Nej nej nej nej, nej nej nej nej.
Ej till Sao Paulo Santos eller Pan Amal?
Då kanske att ni, allihopa, tycker liksom jag.
Stockholm det e Stockholm det. Och skulle ni er hit bege, så vet ni att adressen e...
...Stigbergsgatan 8, fyra trappor över går'n.
Säg vart trivs du bäst i stan, en pojke fråga här om dan. Och utan tvekan svara jag...
...Stigbergsgatan 8, fyra trappor över går'n.

Ty södersolen ler, på våra kära små kvarter.
Och alla vi som bor där känner (att) vi är vänner.
Du som brukar ensam gå, ska här ett råd utav mig få:
Det finns en port att klappa på...
...Stigbergsgatan 8, fyra trappor över går'n.

Längtar ni till Florida, Hollywood och USA?
Nej nej nej nej, nej nej nej nej.
Vill ni bo i Tokyo, eller upp på Borneo?
Nej nej nej nej, nej nej nej nej.
Ej heller Rio de Janeiro, ej Budapest?
Ja, borta kan nog vara bra, men hemma det är bäst.

Varför drömma om Paris, när man ju har på sätt och vis, sitt eget lilla paradis...
...Stigbergsgatan 8, fyra trappor över går'n.
Romantiken mot oss ler, när vi på fönsterblecket ser, hur två små duvor slår sig ner...
...Stigbergsgatan 8, fyra trappor över går'n.
När jag bakom min gardin, ser månen rund och fin, så minns jag alltid helst den gången på balkongen.
Då vi lovade vi två, att hur att hur i världen än må gå, så ska en gång vårt bröllopp stå...
...Stigbergsgatan 8, fyra trappor över går'n."

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att hitta texten på nätet till Stigbergsgatan 8. Sökte just efter den. Stigbergsgatan 8 finns ju inte kvar. Rivet. Precis som i filmen Vårat Gäng far stan också nu fram över Söder. Nu kämpar vi för att få behålla den gamla muren på Stigbergsgatan. Joina oss gärna. Mejladress: radda.stigberget@gmail.com.
mvh från Fjällgatan