söndag 23 augusti 2009

Kungliga maskinsektionens nØllning!

Finns det något finare än en maskinare? Nej, jag tänkte väl det. NØllningen har varit en av de absolut roligaste veckorna i hela mitt liv! Men vad har vi gjort då? Jo, på måndag hade vi lite info om programmet, köpte våra sångböcker och nØlleskärmar och lite annat kul, sen mjukstartade vi med sång och lek och pub, (ok, vi hade en matte-diagnos också).

Dagen efter var vi på tekniska museet för att lösa diverse fiffiga och finurliga problem, vi fick smörgåsar och promenerade och över gärdet i strålande solsken och med full sång. Även vår blivande matte-föreläsare presenterade sig och pratade lite om kurserna. (Envariabelanalys och linjär algebra)

Onsdagen gick i idrottens tecken! Vi startade med lite matte på morron innan vi kom in på "lek och lär med jätteMASK", vi gick ut i parken för att leka, spela fotboll med en jättestor boll, vi spelade minigolf där spex-gruppen fInnUppÖk hade byggt en minigolf-makapär så att man inte behövde hålla i klubban, svårare blev det! Vi hade kläd-stafett, där man var tvungen att ta på sig en mössa, vantar, halsduk och skidor innan man fick springa, för att sedan lämna vidare allt igen till nästa person i stafetten. Naturligtvis var det jättemycket sång och lek här med och vi får lära oss att man t.ex. alltid ska sjunga"Theodor" innan man äter och att det är tradition med ärtsoppa, pannkakor och punsch på torsdagar.

Torsdagen blev en hård dag! Vi inledde med en alkoholföreläsning, matte och en entimmarskurs i hur en gasque (en typ av sittning) går till, sedan fick vi teorin bakom ölhäfv, bara för att sedan gå ut på parkeringen för att själva häva öl på kortast möjliga tid. En del lyckades, jag gjorde inte det. Efter detta, när man hade lite alkohol i kroppen var det dags för gasque med ännu mer öl och med ljuv punsch. Vad åt vi då? Ja, eftersom det var torsdag så åt vi ärtsoppa och pannkakor. Efter maten öppnade baren och vi pheastade till långt in på natten.

Alla var lagom sega och bakis till matten vi hade klockan 8 nästföljande (fredag) morgon! Det är dock tur att man kan sitta hemma och räkna under helgen om man inte hinner med också. Dock gick det förvånandsvärt bra för mig, jag hade inte sovit speciellt mycket eller speciellt bra, men lyckades ändå plöja igenom två kapitel den dagen. Vi hade även en populärföreläsning i matte den dagen, det var jättekul! Det gick ut på att man fick välja en föreläsning man tyckte lät intressant, jag valde att lyssna på en om handel med optioner (en ekonomiföreläsning allstså). Den dagen fick jag verkligen lära mig att KTH är en skola med många, många trappor... Oerhört intressant föreläsning hur som helst!

Nästa vecka har vi tjejmiddag/galtafton redan på måndag, studiebesök på tisdag, onsdag häfv-pub och lådbilsbygge på fredag, förutom all matten då naturligtvis. På lördag kommer vi även att ha en till gasque, den ser jag verkligen fram emot.


Jag och ölhäfv

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken lekstuga! Lite matte sneakade ni in i er dagisverksamhet ser jag, för att någorlunda kunna hänga kvar vid villfarelsen att ni är ett seriöst universitet! Nej ölhäv, sång och elände ägnar sig inte människor med värdighet åt!

ett_namn sa...

Bah! Ölhäfv är en seriös sport!

Ida n0llan sa...

Det känns som om du berättar om min senaste vecka, jag är n0lla just nu på maskin och vi gör i princip samma saker nu som ni gjorde för 2 år sedan!